Thursday, August 6, 2015

Tiruchirappalli/Trichy India part 2

Hi! Kopisanangan!
Bah sebagai opening post untuk bulan Ogos, kita sambung cerita jalan-jalan di India duuulu. ^-^
Part 2 is the story throughout Day 2 at Trichy India la.
Kalau mau tingu/baca yang part 1 punya, klik SINI.
So, untuk kasi pendek ni cerita saya post beberapa gambar la. Lazy lorr mau mengarang.
Day 2 pun trip semua pigi Temples saja. Memang pun trip pigi pilgrimage kan. Tapi saya pula trip trip pilgrimage. haha main-main saja la. For me trip ni untuk lebih mengenali culture dorang larr because my soon-to-be Fiance pun ada darah India juga.  
 Outside the temples. Inside the Temple memang tiada gambar la kami ambil coz prohibited kan.
Kami inda pigi tengok betul apa dia masak. heee nanti disuruh pula oleh pakcik ni membeli jualannya. 
 This is the common view la. Temples and Indian natives peoples. Totally forgot the full name of the temples we visit. Short-term memories betul la. Di part 1 punya post ada juga tu map and nama-nama temples yang kami visit.
I thought the kambing also patung macam di sebelah da tu. Rupanya kambing real. Haha berteduh dari terik mentari kali ni.
 Us ♥. :) ada po untuk kenang-kenangan kan.
 Nah ini pun antara gerai yang terdapat di luar temple. I'm so kagum dengan dorang yang boleh buat benda ni. Haha sebab I don't have that talent lorr. 
 See the end product. Nice, right?
 Bunga di tengahari. A bit disappointed dengan makan tengahari niari. Why? sebab kami pigi restoran vegeterian. Bukan inda sedap bha tapi sangat lapar kan and in this situation saya akan selalu terbayang nasi beriyani ayam, kari ayam, daging babi goreng ka roast ka, bila makan terasa jus daging da keluar...then tambah lagi kuah cecah yang sedap..haha meleleh bah air liur. 
Tudu bangat la. 
Apa pun yang penting dapat isi perut. Ada juga la 2/3 lauk vege da yang sedap. :))
 Kuil yang seterusnya. Ada kolam bunga teratai di luar. Lepas keluar dari temple baru pigi snap-snap sini. Haha me and the boyfriend saja yang paling exited ni ambil-ambil gambar. Kalau kamu mau tau bunga teratai/Lotus flower ni merupakan National Flower of India. Bagi dorang bunga teratai melambangkan ketuhanan (divinity), kesuburan (fertility), kekayaan (wealth), pengetahuan (knowledge) dan juga kesedaran (enlightenment). Lotus atau bunga teratai ni juga ada significantnya dalam Hindu punya culture - Lotus is a sacred flower for them la. Hehe baru saya pigi baca-baca bah juga ni sebab masa kami masuk temples and kalau dorang mau buat apa ceremony, biasanya akan ada ni lotus flower. Ada tu gambar di Part 1 punya post.
 Apamacam? haha minta puji no kopio. Saja bah mau kasi tengo ni gambar pakai tu baju. ^-^
 Nah walau pun gambar ni inda berapa clear (snap dari van masa on the way pigi next temple) tapi the story behind it are very interesting. Bagi saya interesting la..haha
Firstly, kamu tengok budak perempuan tu dari atas ke bawah...mana paling menarik perhatian??
Of course la bunga dekat kepala dia kan. Warna da yang menonjol sikit dari yang lain. Haha bayangkan kalau semua pelajar perempuan di sekolah tu pakai sebiji macam girl tu...hah kalau kamu dapat imagine, memang begitu la tu yang kamu akan nampak di sini. Baju uniform memang la sama kan, tapi jarang-jarang kalau student ni mau buat style rambut yang sama. So, kali pertama nampak situasi ni berlaku di India. Kami tak sempat ambil gambar student yang ramai-ramai tu. Our driver cerita ada certain school akan bagi semua pelajar dia basikal/beg untuk semua student dia (mungkin untuk menarik/menggalakkan lebih ramai budak pigi sekolah) tapi masalahnya kebanyakan guru-guru dia tidak berapa ambil peduli tentang kualiti pembelajaran da punya student. Hmmm makan gaji buta la kali. Last-last parent tu hantar anak pigi sekolah sekadar ambil tu bantuan. Lepas dapat tu basikal, ada parent yang jual n ada yang guna sendiri untuk kerja harian.
Banyan Tree
ehemmm..macam panjang juga cerita ni kan. Bilang malas mau mengarang. Haha apa boleh buat every pictures ada cerita istimewa da sendiri. Nah gambar pokok di atas and di bawah ni merupakan gambar National Tree of India. Pokok ni merupakan simbol kesatuan bagi negara dorang. Memang ngam la bha dengan keutuhan pokok itu sendiri kan.
Selain jadi national tree, masyarakat yang menganut agama Hindu menganggap pokok ini suci dan sudah menjadi tradisi mereka untuk worship pokok ni sejak dari dulu-dulu lagi (ada la tu da punya significant napa dorang mau worship). Nah mau tahu lebih lanjut pigi cari di google la k. Panjang juga ni kalau mau cerita semua sini.
Tuuuna si aman pun sedang sembahyang kali tu. Macam inda ngam pula ni filter kana guna kan. Sudah la si aman ada gelap sikit, inda nampak suda kepala dia. hehe
India mini market - pigi beli minum dulu ^^.
Saya lupa sudah rasa tu coke. Tapi memang rasa macam coke juga bah. :))
Mango juice da yang sedap. :P
Orang tempatan
Ini baru ngam. Klasik. Banyak pula gambar saya dengan mini market dorang ni. haha.

Ehhh The End sudah pula.
haha tapi ada lagi sambungan ni.......
babai dulu la untuk ari ni.

TC.

No comments:

Post a Comment

You ♥ Me

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Our Little Angel

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Our Little Angel

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers